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DER ANDERMATTER Winter 2015

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Gästemagazin der Gotthardregion

IM DIENST FÜRS

IM DIENST FÜRS VATERLAND Serving the mother country 46

Das Gotthardgebiet besitzt zahlreiche Festungen. The Gotthard region contains numerous fortifications. Die Kaserne Altkirch. The Altkirch barracks. Nichts hat das Urserental so grundlegend verändert wie der 15 Kilometer lange Eisenbahntunnel durch den Gotthard. Am 23. Mai 1882 wurde in einem rauschenden Fest nach zehnjähriger Bauzeit der damals mit Abstand längste Tunnel der Welt eröffnet. Mit einem Schlag brach der rege Verkehr über den Gotthard ein, und das Urserental drohte zu einer abgeschiedenen Gegend zu werden. Viele verliessen ihre Heimat und wanderten aus. Aufschwung dank der Bahn Doch die Gotthardbahn, so brutal sie sich anfänglich auswirkte, entpuppte sich langfristig für das Tal als wahrer Glücksfall. In zweierlei Hinsicht: Zum einen brachte sie bald Tausende von Touristen bequem bis nach Göschenen, wo sie die bereitstehenden Kutschen nach Andermatt bestiegen, um in der gesunden Bergluft den Sommer zu verbringen. Wie Pilze schossen Hotels aus dem Boden, um die zahlreichen Gäste standesgemäss zu bewirten. Zum anderen rückte die Bahn die Gotthardregion ins Blickfeld strategischer Überlegungen. Der Deutsch-Französische Krieg von 1870/71 hatte gezeigt, dass das neue Verkehrsmittel für rasche Truppen- und Materialverschiebungen von unschätzbarem Wert war. Darum war es von entscheidender Bedeutung, die wichtigsten Strecken zu sichern, damit sie im Kriegsfall nicht in feindliche Hände fielen. 1885 beschloss Nothing has changed the Urseren Valley as fundamentally as the 15-kilometre rail tunnel through the Gotthard. The longest tunnel in the world at the time by a long way, it opened to a noisy celebration on 23 May 1882, 10 years after construction started. In one fell swoop the busy traffic over the Gotthard disappeared and the Urseren Valley threatened to become completely isolated. Many people left their homes to start a new life. Recovery thanks to the train Yet the Gotthard railway, despite its brutal initial impact, soon emerged as a real stroke of luck for the valley. There were two important factors – firstly, it soon brought thousands of tourists in comfort to Göschenen, where they climbed aboard the carriages waiting to take them to Andermatt to spend the summer in the healthy mountain air. Hotels sprang up out of nowhere, all ready to look after the numerous guests in the manner to which they were accustomed. Secondly, the railway put the Gotthard region on the map for strategic reasons. The Franco- Prussian war of 1870/71 showed that new modes of transport were invaluable for fast movement of troops and materials. So it was crucially important to secure the most important routes to ensure they didn't fall into enemy hands in wartime. In 1885 the Swiss government therefore decided to fortify the Gotthard and make the Alps, with their significant transport routes, impregnable. One year later, parliament agreed the plan and the first building work started in 1889. Various fortifications, bunkers, tunnels and barracks were built and equipped with the most modern weaponry in several stages from Ticino and through the Urseren Valley to Valais and Graubünden. The fortification work employed hundreds of Swiss and foreign workers and there was no question of secrecy. Quite the opposite: foreign powers 47

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