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DER ANDERMATTER Sommer 2016

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Die Teufelsbrücke von 1956. The Devil's Bridge of 1956. Zuerst passieren die heutigen Reisenden das zur Eröffnung der dritten Teufelsbrücke entstandene Mosaik «Der alte Weg zur neuen Zeit» (10) von Heinrich Danioths Schüler Werner Ernst Müller. Dann kommt der berüchtigte Chilchbergfelsen. Um 1200 war er das grösste Problem bei der Erschliessung des Urserentals. Mit einem aufwendigen Holzbau entlang der Felswand, der Twärrenbrücke, machten die Walser damals die Schöllenen erstmals begehbar. Die exponierte Lage der Brücke und die vielen Schäden führten 1708 zu einer weiteren Pionierleistung in der Schlucht: Es entstand der weltweit erste Tunnel einer Alpenstrasse, das Urnerloch (11). Nach nur wenigen Stunden zu Fuss, mit Bike oder Rennrad und nach nicht einmal einer Viertelstunde mit Auto oder Bahn ist die Schöllenen heute bezwungen. Die Bau- und Kulturgeschichte der wilden Schlucht zieht an den Reisenden vorbei, während sie sich die Strapazen und Gefahren, denen sich die Walser und Säumer auf dem Weg über den Gotthard für Jahrhunderte ausgesetzt hatten, lebhaft vorstellen können. Restaurant Teufelsbrücke. (Russian Monument) (8), which commemorates the Russian soldiers who fell in the battle against the French troops under Napoleon. And right by the monument you'll find the entrance to the dizzying fixed-rope climbing route known as the Diavolo Via Ferrata (9). An easy, 30-minute walk takes in all these sights around the Devil's Bridge. Risky wooden bridges You've almost reached the end of the road to Andermatt through the Schöllenen Gorge. However, what was once the most difficult part is still to come. Today's travellers pass the mosaic "Der alte Weg zur neuen Zeit" ("The Old Road to the New Times") (10) by Heinrich Danioth's student, Werner Ernst Müller first. It was created to mark the opening of the third Devil's Bridge. Then comes the notorious Chilchbergfelsen cliff. In around 1200 it presented the greatest obstacle to opening up the Urseren Valley. The Walser people made the Schöllenen Gorge passable for the first time in those days with a costly wooden construction along the cliff wall, known as the Twärrenbrücke. The exposed position of the bridge and the many casualties led to another pioneering feat in the gorge in 1708, with the creation of the world's first alpine road tunnel: the Urnerloch (11). Today, the Schöllenen Gorge is crossed in just a few hours on foot, by bike or racing cycle, and just a quarter of an hour by car or train. The construction and cultural history of the wild gorge rolls by for travellers as they vividly imagine the hardships and hazards that the Walser people and the drovers had to contend with for centuries on the way over the Gotthard Pass. 09

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